از گذشته تا همین امروز، پوستر ها یکی از مهمترین ابزار ها برای تبلیغات و اطلاع رسانی بودند و امروزه از آنها برای دکوراسیون هم استفاده می شود. در این مقاله، هرچیزی که باید درباره پوستر بدانید رو قرار دادیم.
پوستر چیست؟
به زبان ساده، پوستر یک تصویر طراحی شده با هدف جلب توجه و انتقال یک پیام است. از گذشته، پوستر ها یکی از مهمترین ابزار های ارتباطی بودن و تا همین امروز هم میتونیم کاربرد آنها رو در تبلیغات، اطلاع رسانی و به خصوص در دکوراسیون و زیباسازی مشاهده کنیم. چرا پوستر ها انقدر محبوب ان؟ جواب ساده اس، چون میتونن با یک جلوه ی جذاب توجه شما رو به سرعت جلب و پیام رو در کمترین زمان انتقال بدن. به طور کلی طراحی یک پوستر می تواند شامل متن، تصویر و یا ترکیبی از هردوی آنها باشد و با توجه به پیام آن می تواند دارای محتوایی متفاوت باشد.
تاریخچه پوستر
ایده اصلی پوستر از زمانی شروع شد که انسان ها تصمیم گرفتن برای اطلاع رسانی به یک جمعیت زیاد، پیامشون رو به صورت نوشته یا تصویر در معابر عمومی و دیوار ها نصب کنند. لیتوگرافی در سال ۱۷۹۸ توسط سنفلدر اختراع شد اما به دلیل کند بودن فرآیند و پرهزینه بودن، نتونست رایج بشه تا اینکه ژول شره در سال ۱۸۸۰ انقلابی در این صنعت راه انداخت و با تحول لیتوگرافی، پوستر رو به یک اثر هنری تبدیل کرد. او بیش از ۱۰۰۰ پوستر در طول فعالیت کاری خود خلق کرد و از او به عنوان پدر پوستر یاد می شود. با گذشت زمان، پوستر ها تبدیل به یک ابزار و رسانه قدرتمند برای تبلیغات در زمینه های مختلف شدند به طوری که در جنگ جهانی دوم دولت ها از پوستر برای تشویق مردم به پیوستن به ارتش، صرفه جویی در منابع و افزایش روحیه ملی استفاده می کردند. امروزه از پوستر ها علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی، برای دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده میشه که در بخش بعدی درباره آن توضیحات بیشتری دادیم.

پوستر های معاصر
اگرچه هنوز هم از پوستر ها برای تبلیغات استفاده میشه اما امروزه پوستر ها فقط روی دیوار خیابان ها دیده نمی شوند، میتونیم آنها رو در کافه ها، خانه ها، گالری ها، و حتی محیط های کاری هم مشاهده کنیم. با گذشت زمان، پوستر ها دیگه فقط یک ابزار برای تبلیغات و اطلاع رسانی نیستند، بلکه وارد دنیای طراحی داخلی و دکوراسیون شده اند و به محبوبیت قابل توجهی رسیده اند. پوستر های کاغذی با کیفیت و ماندگاری ناچیز کم کم محو شدند و با پیشرفت تکنولوژی چاپ، پوستر ها روی متریال هایی مانند متال چاپ شدند که علاوه بر استحکام و ماندگاری بالا، رنگ ها رو به صورتی زنده و عمیق ارائه می کنه و به آنها متال پوستر گفته می شود.

انواع پوستر و کاربرد های آن
در طول زمان، پوستر ها دارای کاربرد های مختلفی بودن و همین موضوع باعث تفاوت و تنوع قابل توجه آنها از نظر طراحی و محتوا شده. در این بخش، به مهمترین انواع پوستر ها و کاربرد های آنها پرداختیم:
- پوستر های تبلیغاتی
پوستر ها بسیار جذاب و تاثیرگذار و در عین حال کم هزینه هستن و همین موضوع از آنها یک ابزار قدرتمند برای تبلیغات و بازاریابی می سازه. پوستر های تبلیغاتی اغلب در مکان های پر رفت و آمد نصب میشن تا بیشتر به چشم بیان. در طراحی این نوع پوستر ها، تصاویر محصول و لوگوی برند، نقش اصلی رو دارند و برای اینکه بتونن توجه مخاطبان رو سریع جلب کنند، معمولا از رنگ های پر انرژی و کنتراست بالا استفاده می کنند. به عنوان نمونه، شرکت کوکاکولا در سال ۱۹۳۱ پوستری از بابانوئل که یک بطری نوشابه در دست داره رو منتشر کرد که یکی از معروف ترین پوستر های تبلیغاتی به حساب میاد.
- پوستر های رویدادی
از پوستر ها برای تبلیغ و اطلاع رسانی درباره کنسرت ها، تئاتر ها و حتی همایش ها استفاده میشه و هدف اصلی این نوع پوستر ها جذب مخاطب برای حضور پیدا کردن در اون رویداد هست. در طراحی این نوع پوستر ها، اطلاعاتی مانند اسم، زمان و مکان اجرا درج میشه و از رنگ هایی با تضاد بالا برای جلب توجه استفاده میشه. گروه موسیقی وود استاک (WOODSTOCK) در سال ۱۹۶۹ از یک پوستر جذاب برای تبلیغ کنسرت خود در شهر نیویورک استفاده کرد و این پوستر یکی از نمونه های مهم این نوع پوستر ها به حساب میاد.
- پوستر های انگیزشی
مطالعه ای در دانشگاه گلاسکو نشان داد که استفاده از پوستر “از پله استفاده کنید” در کنار پله های برقی باعث شد که استفاده از پله دو برابر بشه بنابراین پوستر های انگیزشی واقعا روشی ایده آل و موثر برای افزایش انگیزه و روحیه مخاطبان به حساب میاد. در طراحی این نوع پوستر ها معمولا تصاویر افراد موفق به عنوان نمادی مثبت به علاوه یک جمله ی الهام بخش و انگیزشی نشان داده می شود. برای نمونه، در سال ۱۹۴۳ در آمریکا پوستری انگیزشی معروف به “Rosie the Riveter” برای افزایش روحیه زنان جهت کار در صنایع زمان جنگ، منتشر شد.
- پوستر های فیلم
اولین تجربه ی بصری مخاطبان نسبت به یک فیلم، پوستر آن هست که میتونه تاثیر زیادی روی جلب توجه و دیده شدن فیلم بذاره. تحقیقات نشان داده یک پوستر خوب، میتونه تا ۱۵% فروش بلیت رو افزایش بده. طراحی پوستر های فیلم شامل نام فیلم، تصویری مرتبط با فیلم و گاهی یک شعار میشه که در آن رنگ ها و تم مرتبط با ژانر فیلم، انتخاب و طراحی میشن. به عنوان نمونه، در پوستر فیلم “Jaws” که یکی از نمادین ترین پوستر های تاریخ سینما به حساب میاد، از تصویر یک کوسه در حال بالا آمدن به سمت شناگر استفاده شده که حس ترس و ژانر فیلم رو به خوبی مشخص می کنه.
- پوستر های دکوراتیو
برخلاف اغلب انواع پوستر ها که در تلاش برای تبلیغ یا اطلاع رسانی چیزی هستن، پوستر های دکوراتیو نقشی کاملا متفاوت رو ایفا می کنن. از پوستر های دکوراتیو برای زیباسازی و دکوراسیون فضا استفاده میشه و امروزه این پوستر ها جزو محبوب ترین عناصر طراحی داخلی به حساب میان. در طراحی، تمرکز کاملا روی زیبایی تصویر و جذاب و زنده بودن رنگ هاست و همین موضوع باعث شده که طرح های پوستر های دکوراتیو بسیار متنوع باشن. علاوه بر طرح، جنس این نوع پوستر ها هم از اهمیت بالایی برخوردار هست چرا که روی ماندگاری و زیبایی که دو فاکتور مهم هستن، تاثیر بسیار زیادی داره و همین باعث وجود پوستر های کاغذی، بومی و متال شده که از نظر ماندگاری و زیبایی، متال پوستر حرف اول رو میزنه. امروزه میتونیم پوستر های دکوراتیو رو در کافه ها، خانه ها، گالری ها و فضا های کاری مشاهده کنیم.
- سایر پوستر ها
انواع دیگری از پوستر ها هم وجود دارند اما نسبت به موارد گفته شده از اهمیت کمتری برخوردار هستند. پوستر های مسافرتی که برای تبلیغ یک تور مسافرتی، پوستر های اجتماعی که معمولا برای اطلاع رسانی یک عادت اجتماعی و پوستر های سیاسی که برای مواردی همچون کاندیدای انتخابات استفاده میشه هم جزوی از این انواع هستند.

ویژگی های یک پوستر خوب
حالا که فهمیدیم پوستر چیه، چه انواعی داره و کاربرد هرکدوم چیه، می رسیم به اینکه یک پوستر خوب شامل چه ویژگی هایی میشه.
۱. عنوان ساده و مختصر
اولین چیزی که مورد توجه مخاطب قرار می گیره، هدلاین یا عنوان پوستر هست و به طور کلی، متن های ساده و مختصر بسیار تاثیرگذار تر هستند و از متن های بزرگ و پیچیده معمولا خودداری میشه. بنابراین یک پوستر خوب دارای عنوانی کوتاه و مختصر هست که هدف و پیام اون رو در سریعترین زمان توضیح میده.
۲. خوانایی از فاصله دور
پوستر ها معمولا از فاصله ی ۱ تا ۲ متر قابل مشاهده هستن بنابراین استفاده از فونت با سایز و تایپوگرافی مناسب میتونه به خوانا بودن پوستر از راه دور کمک کنه. همچنین، کنتراست و تضاد رنگ بین متن و بک گراند تاثیر زیادی رو وضوح متن میذاره.
۳. طراحی منظم و جذاب
وقتی به یک پوستر نگاه می کنیم اولین چیزی که توجه ما رو جلب میکنه طراحی آن و بعد عناصر مختلف آن هست. یک طراحی تمیز و منظم میتونه به پوستر شما ظاهری حرفه ای و جذاب بده. همچنین، استفاده از تصاویر جذاب، رنگ های زنده و یک تایپوگرافی خوب میتونه جذابیت پوستر شما رو چند برابر کنه.
مزایا استفاده از پوستر
چی باعث شده که از گذشته تا همین امروز هنوز هم از پوستر ها استفاده بشه؟ چرا پوستر ها انقدر محبوب اند؟ در این بخش، به مزایای استفاده از پوستر ها پرداختیم.
۱. وضوح بالا
یک پوستر با سایز مناسب و طراحی جذاب به راحتی میتونه جلب توجه و کار رو برای بی توجهی مخاطب سخت کنه. معمولا هم پوستر ها رو جایی قرار می دهند که جمعیت بیشتری آنها رو ببینند در نتیجه، پوستر ها میتونن با طراحی جذاب و قرار گرفتن در جایی مناسب، ابزاری بینظیر برای تبلیغات باشند. امروزه با استفاده از متریال متال، پوستر ها با وضوح بالاتر و رنگ های عمیق و زنده تری ارائه میشن که به آنها متال پوستر گفته میشه.
۲. هزینه کم
پوستر ها در مقایسه با سایر ابزار های تبلیغات جدا از تاثیرگذاری بالا، جزو مقرون به صرفه ترین ها به حساب میان. به علاوه، آنها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند که همین موضوع باعث میشه که نیازی به چاپ و هزینه دوباره نباشه.
۳. کاربرد های متنوع
از پوستر ها میشه برای موارد بسیار متنوع و مختلفی مانند تبلیغات، اطلاع رسانی یا دکوراسیون استفاده کرد. چه دنبال زیباسازی فضای داخلی باشی، چه دنبال بازاریابی، از طریق پوستر ها میتونید به خواستتون برسید.
۴. جذابیت و تاثیر بصری
چی باعث میشه که مردم به پوستر ها نگاه کنند؟ چرا پوستر ها جلب توجه می کنند؟ وقتی که طراحی جذاب با رنگ های چشمگیر و تایپوگرافی مناسب رو با هم ترکیب کنیم، پوستری داریم که به راحتی جلب توجه میکنه.
پوستر عادی یا متال پوستر؟
با پیشرفت تکنولوژی چاپ، پوستر های کاغذی نسبت به گذشته استفاده ی کمتری دارن و امروزه پوستر ها روی متال چاپ میشن که به آنها متال پوستر گفته میشه و از محبوبیت خاصی برخوردار هستن. در ادامه نگاهی به مهمترین تفاوت های این دوتا میندازیم تا ببینیم کدام برای خرید گزینه ای مناسب تر هست؟
۱. کیفیت رنگ
در پوستر های عادی، رنگ ها بی روح هستن و حتی پس از مدتی کدر و کم رنگ میشن در صورتی که در متال پوستر، رنگ ها بسیار زنده و عمیق هستن و به خاطر ماندگاری بالایی که دارن به هیچ عنوان کدر یا کم رنگ نمیشن.
۲. دوام و ماندگاری
پوستر های عادی بسیار حساس ان و در برابر نور، رطوبت و خط خش کاملا آسیب پذیر هستن، همچنین در طولانی مدت همانطور که گفته شد کدر میشن. متال پوستر از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هست چرا که ضد آب هست و در برابر نور و خط و خش بسیار مقاوم هست و برخلاف پوستر های عادی، در طولانی مدت هم رنگ خودش رو اصلا از دست نمیده.
۳. ظاهر
پوستر های عادی علاوه بر ظاهری نه چندان مدرن، به صورت چسبیده به دیوار نصب میشن در حالی که متال پوستر ظاهری بسیار حرفه ای و شیک داره و بخاطر قابی که در پشتش داره، مقداری از دیوار فاصله میگیره و حس معلق بودن رو به شما میده.
در نهایت، اگر به دنبال گزینه ای اقتصادی و کوتاه مدت هستین پوستر های عادی برای شما کاربرد دارن اما اگر دنبال پوستری با ظاهری مدرن، رنگ های زنده و ماندگاری بالا هستین، متال پوستر میتونه تجربه ای لذت بخش رو برای شما رقم بزنه. برای داشتن بهترین تجربه خرید متال پوستر میتونید به بلاگ ” راهنمای کامل خرید متال پوستر” مراجعه کنید.
-
متال پوستر بازی The Last Of Us طرح شخصیت Ellie کد N214
-
متال پوستر بازی Ghost Of Tsushima کد N202
-
متال پوستر شخصیت Spiderman کد N609
-
متال پوستر بازی Red Dead Redemption کد N603
-
متال پوستر بازی Red Dead Redemption کد N602
-
متال پوستر بازی The Last Of Us کد N219
-
متال پوستر بازی Mortal Kombat طرح شخصیت Scorpion کد N001
-
متال پوستر طرح مسی کد N403
-
متال پوستر بازی Call Of Duty شخصیت گوست کد N209
-
متال پوستر بازی The Last Of Us کد N218
-
متال پوستر بازی Elden Ring کد N211
-
متال پوستر بازی The Last Of Us طرح شخصیت Ellie کد N217